Leveren politici ook loon in, zoals horecaondernemers?
Foto (eigen foto, mag gebruikt worden): Kalverstaat Amsterdam in 2018
Leveren politici ook loon in, zoals horecaondernemers?
Winkelen als protest tegen de coronamaatregelen?
Dit stuk is ook in Elsevier Weekblad geplaatst.
Door Hans van Tellingen *)
In Nederland is er geen sprake van grootschalige demonstraties tegen de coronamaatregelen. In ieder geval kennen zij niet de omvang van die in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. Vaak hebben de Covid-demonstraties in ons kikkerlandje iets kleinschaligs of iets hippie-achtigs en is de sfeer uitzonderlijk gemoedelijk. En een enkele keer is deze, helaas, ietwat onaangenaam als ook politici worden ‘omringd door de actievoerders’.
De maatschappij kan veel meer -verantwoord- open dan menigeen denkt
Nu lijkt het coronadebat in Nederland, en ik heb er al veel over geschreven, soms te bestaan uit twee groepen: die van de toch wat doorgedraaide complotdenkers. Én die van de lockdownfanatici, die ons het liefst continu thuis houden om de verspreiding tegen te gaan. Beide groepen zijn mijns inziens te extreem. En begeven zich buiten de realiteit. De meeste mensen, en ook ik, bevinden zich echter tussen beide extremen in. Waarbij ik mij wel degelijk scherp en kritisch uitlaat over de coronamaatregelen. Maar dat doe ik wél onderbouwd. En ook ‘binnen de lijntjes’.
Nu hoef ik niet perse de straat op om te demonstreren. Maar ik verbaas mij wél over het feit dat de gematigde critici zo weinig van zich laten horen. Want zijn veel maatregelen eigenlijk wel nodig? En werken deze juist niet contraproductief? Kunnen we eigenlijk niet veel meer open qua maatschappij? En leidt dat, als je dat slim doet, juist tot minder doden aan Covid dan dat je van lockdown naar lockdown schuttert? Zoals nu het geval is? Ik schreef er, onder andere, dit over. Een veel gelezen artikel. Dat ook langzaam doordringt tot de landelijke media.
Er is hoop voor de retail
In een vorig artikel voor Elsevier Weekblad Magazine eindigde ik met deze conclusie: ‘Mensen zijn veerkrachtig. En gaan weer consumeren. Winkeliers gaan daarvan profiteren. Net als horeca-ondernemers en vastgoedeigenaren. Het oude normaal is sneller terug dan menigeen denkt’.
En ach, eigenlijk zie je nu daarvan het bewijs al. In de winkelstraten was het weer druk. Mensen zijn dolenthousiast weer aan het winkelen. Heel simpel. Omdat ze het leuk vinden om met elkaar op stap te gaan en te consumeren. En een half uur in de rij staan voor bijvoorbeeld de Zara vormt voor sommigen geen enkel beletsel. Winkelen is een wezenlijk onderdeel van menselijk gedrag.
Maar de straten waren afgelopen week al weer té druk, volgens sommige burgemeesters althans. Waarbij de heer Aboutaleb van Rotterdam wel heel erg vastzit in zijn angstmodus en zijn drang om veel te willen verbieden. Het is niet fair. Want het bezoek is veel meer gespreid dan in vorige jaren. En het is dan ook niet zo druk als in vorige jaren. Er zijn verder ook mensen die zich wel degelijk geremd voelen in hun consumptief gedrag door de coronamaatregelen. En dus -helaas- niet gaan winkelen.
Maar feit is dat de gehele retail (alle branches samen) sinds mei juist gigantisch in de lift zit, tot aan maandelijkse groeipercentages van 10% ten opzichte van dezelfde maand in 2019. De mens laat zich dus niet in een dwangbuis manoeuvreren door de maatregelen van de overheid, zo blijkt.
Er is ook hoop voor de horeca en de evenementenbranche
En de toekomst voor de horeca- en evenementenbranche? Hoe is deze? Feit is dat mensen er dol op zijn. Op lekker eten en uitgaan. Wij combineren winkelbezoek meer en meer met horecabezoek (ook wel blurring genoemd). Zodra de horeca daarom weer opengaat zal er sprake zijn van een grote toestroom aan mensen.
En dat geldt ook voor de evenementenbranche. Ja. Het is Nederland Evenementenland, nietwaar? Zodra vanaf de lente de evenementen weer ‘mogen,’ zul je zien dat (dat geldt met name voor de jeugd) de mensen niet meer zijn te stoppen. En die dwangbuis waar ik het over had? We willen eruit. Als dolle koeien op de eerste lentedag in de weide. Zo eenvoudig kan het zijn.
Burgemeester Bruls: wees alstublieft geen boeman
Maar ja, we zitten nu nog wel opgescheept met maatregelen. En -ondanks het feit dat alle seinen op groen staan- brengen onze bewindvoerders soms ontmoedigende berichten naar buiten. Naast de heer Aboutaleb is de heer Bruls daar ook zeer bedreven in. Nu twijfel ik niet aan hun goede bedoelingen. Maar kunnen zij iets meer begrip opbrengen voor de ondernemers in dit land in de retail-, horeca- en evenementenbranche? Dat we bijvoorbeeld niet alles maar online moeten kopen? Maar dat het echte consumentengedrag in de stad plaatsvindt?
Zonder goed functionerende retail ook geen goede gezondheidszorg
De burgemeesters lijken niet zo veel feeling voor retail te hebben. Er werken een slordige 850.000 mensen in deze sector. Deze is daarmee een grote banenleverancier. Zouden de heren burgemeesters dat beseffen? De winkelbranche is, in weerwil van allerlei rampspoedverhalen de afgelopen jaren, een nog steeds grotendeels winstgevende sector. In de retail wordt geld verdiend. En zonder belastinginkomsten uit deze sector kan de overheid ook niet functioneren. Zonder belastinginkomsten kunnen immers ook geen ambtenaren-, ministers- en burgemeesterssalarissen betaald worden. En is er ook geen geld voor onderwijs en goede gezondheidszorg. Met alle gevolgen van dien.
Maar zonder horeca- en evenementenbranche ook geen goede gezondheidszorg
Maar de heer Bruls heeft ook de horeca in het vizier. Hij reageerde op de aankondiging van horecabedrijven dat ze op 17 januari de deuren weer gaan openen: ‘De coronamaatregelen gelden niet voor niets. Als er half januari nog beperkende bepalingen gelden voor de horeca moeten de regels nageleefd worden. Handhavers zullen daar dan ook op toezien. We begrijpen dat de nood hoog is bij veel horecabedrijven. De coronamaatregelen gelden echter voor ons allemaal, individuele burgers en ondernemers en dus ook voor horecaondernemers.’
Neemt hij dan ook afstand van negen maanden loon?
Ik stel voor dat politici die zoiets uitspreken ook een tijd afstand doen van hun eigen inkomsten. Net als de horeca-ondernemers. Een maand of negen? Want dán doen we het wél ‘samen’. En al zou het maar één maand zijn, het kweekt in ieder geval meer goodwill.
De heer Bruls citeert graag de filosoof Immanuel Kant: ‘Optimisme is een morele plicht’. Nu kan ik me daar goed in vinden. Maar wat is de waarde van deze opmerking als een hele sector de nek om wordt gedraaid? Als jou het ondernemen onmogelijk wordt gemaakt? ‘Een ondernemer vindt altijd een oplossing’, zegt hij dan. Klopt. Dat zeg ik ook altijd. Maar ja, als jou het ondernemen wordt belemmerd door vergaande overheidsbemoeienis, in dit geval de coronamaatregelen, dan wordt dat lastig. Zo niet volstrekt onmogelijk.
Winkelen is daarmee de ultieme vorm van protest tegen de coronamaatregelen
En ik eindig met datgene waar ik mee begon. Want Nederlanders zijn meestal geen actievoerders. Maar Nederlanders zijn vaak uiterst creatief met het vrijelijk omgaan met regelgeving. ‘Gedogen’ is dan ook het ultieme Nederlandse woord. En als iets net wel mag of als iets net niet ‘mag’, dan gebeurt het sowieso. Want wij zoeken de winkelstraat op (dat mag). Met elkaar (dat mag eigenlijk niet). En wij gaan winkelen. Omdat het leuk is. Omdat het een leuk verzetje is. En ook kennelijk een daad van verzet. Winkelen is daarmee de ultieme vorm van protest tegen de coronamaatregelen. En ik juich deze vorm van protest dan ook toe.
Koop een nieuwe outfit en spendeer in de horeca en aan evenementen
Desalniettemin is het echter niet allemaal hosanna in de retail op dit moment. En al helemaal niet in de horeca- en de evenementenbranche.
In de retail hebben de branches, mode, schoenen, sport en reizen het moeilijk. Koop daarom een nieuwe outfit is de boodschap. Koop daarom ook een prachtig paar schoenen. Vervang uw hockeystick. Of een ander sportitem. En ga, zodra het weer kan, uit eten en de kroeg in. Dat is ook goed voor uw humeur en uw vriendschappen en uw (liefdes)relatie. En als er in de lente weer evenementen zijn? Boek een ticket. Vier feest. Vier het leven. Vier uw bestaan. Ik kan niet anders. En ik doe ook niet anders. Volgt u mij in dit streven?
___________________________
*) Hans van Tellingen is Geograaf en Regioloog en is directeur/eigenaar van winkelcentrumonderzoeker Strabo bv. Hij is hoofdauteur van ‘Waarom Stenen Winkels Winnen’. Meer info over dit boek: https://strabo.nl/waarom-stenen-winkels-winnen. Hans schrijft vaak blogs voor Elsevier Weekblad, Retailtrends, De Ondernemer, OpinieZ, Stadszaken en vele anderen.
Deel deze pagina
Nieuwste artikelen
Parkeerbeleid en emissievrije zones: De gevolgen voor Amersfoortse ondernemers
Bron: Amersfoort voor Vrijheid. "Parkeerbeleid en emissievrije…
Nederland is planologen-moe
Bron: Stadszaken.nl Mijn nieuwe column op Stadszaken.nl: "Nederland is overgereguleerd. Zeker als het gaat…
‘Place to buy' belangrijker dan 'place to be’
Bron: MarketingTribune Een binnenstad is een vitale…
In het nieuws
Betaald parkeren in geheel Amstelveen is slecht idee
Bron: Amstelveens Nieuwsblad ‘Betaald parkeren in geheel Amstelveen…
Hoe kunnen al die kappers rondkomen? ‘Dat het niet deugt, merk je waarschijnlijk wel aan de prijs’
Bron: AD Interview met het Algemeen Dagblad. "Het is tegenwoordig een eitje om een…
De stenen winkel staat als een huis
Bron: HP/De Tijd Groot interview gehad met HP/De Tijd…