Outletcentra: waarom iets verbieden wat een succes is?

6 november 2014

De zonnige toekomst van het fysieke winkelen (deel 5)

De toekomst voor fysieke winkels is een zonnige. In ieder geval voor een aantal. In de vorige vier delen van deze artikelreeks is het negativisme weersproken. De zogenaamde onheilsboodschap van predikers die het einde van (fysieke) winkels voorspellen. Ja, het is helder: de winkelmarkt is dynamisch. Er verdwijnen winkels. En zelfs complete formules en branches. Maar er komen ook nieuwe winkels, formules en branches bij. En op sommige plekken (grotere binnensteden en in de ‘betere’ regionale winkelgebieden met een dominante eigenaar) is er zelfs sprake van (forse) uitbreidingsruimte. Daarbij heeft een keten soms een gigantisch positief effect op de passantenstromen in de omgeving. En genereert een dergelijke winkel een ‘omzetplus’ voor nabijgelegen retailers. Denk dan aan de Primark. Fysiek winkelen is onderdeel van het menselijk DNA. En zal dus nooit verdwijnen. Internet is belangrijk. Maar is meer een hulpmiddel dan een doel op zich.

lees hier verder

Door Hans van Tellingen, Ronald van Velzen en Paul Rodenburg

Deel deze pagina

Artikelen

De deconfiture van het deelvervoer

Bron: OpinieZ Nieuwe blog. "Deelvervoer wordt maar niet winstgevend. En het hoogdravende…

15 april 2025 lees verder

Retail-expert Hans van Tellingen over verdwijnende plus-sizecollecties: “Ik denk niet dat ze het goed genoeg hebben geprobeerd”

Heel leuk interview met Amanda Arcadia Algra: "Nu de body-positivity trend lijkt af…

15 april 2025 lees verder

Bijzondere winkelstraten als de Van Woustraat verdienen autobereikbaarheid

Bron: Stadszaken Nieuwe column op Stadszaken.nl: "Het beleid…

14 april 2025 lees verder

In memoriam Ed Nozeman

In memoriam Ed Nozeman. In 1988 werd Ed gevraagd om zitting te…

18 maart 2025 lees verder

Alle artikelen