Outletcentra: waarom iets verbieden wat een succes is?
De zonnige toekomst van het fysieke winkelen (deel 5)
De toekomst voor fysieke winkels is een zonnige. In ieder geval voor een aantal. In de vorige vier delen van deze artikelreeks is het negativisme weersproken. De zogenaamde onheilsboodschap van predikers die het einde van (fysieke) winkels voorspellen. Ja, het is helder: de winkelmarkt is dynamisch. Er verdwijnen winkels. En zelfs complete formules en branches. Maar er komen ook nieuwe winkels, formules en branches bij. En op sommige plekken (grotere binnensteden en in de ‘betere’ regionale winkelgebieden met een dominante eigenaar) is er zelfs sprake van (forse) uitbreidingsruimte. Daarbij heeft een keten soms een gigantisch positief effect op de passantenstromen in de omgeving. En genereert een dergelijke winkel een ‘omzetplus’ voor nabijgelegen retailers. Denk dan aan de Primark. Fysiek winkelen is onderdeel van het menselijk DNA. En zal dus nooit verdwijnen. Internet is belangrijk. Maar is meer een hulpmiddel dan een doel op zich.
Door Hans van Tellingen, Ronald van Velzen en Paul Rodenburg
Deel deze pagina
Artikelen
Waarom de stenen winkel blijft
Bron: Textilia Sinds de komst van het internet – en met…
Ravissante retail in betoverend Porto met SSM Retail Platform
Bron: SCN Today Bezoek Porto. Prachtige stad…
Winkels worden juist groter, het ongelijk van PWC
Bron: PropertyNL Met Robert Paling van PropertyNL sprak…
Waarom Blokker weer een groot succes wordt
Bron: Wynia's Week Vers blog. "Blokker. Nederlands retailicoon bij…