Met de winkelstraat gaat het goed, maar dan moeten we niet allemaal nieuwe winkels bijbouwen

27 augustus 2024

Bron: Het Parool

Geïnterviewd door het Parool (leesbare link). De volledige transcriptie: “De winkelstraat is nooit weggeweest. Sommigen zeiden dat alles naar internet zou gaan. Maar op dit moment is 10% van de retailomzet online, evenveel als in 2019. In de coronabeleidstijd was het tijdelijk iets hoger, maar het internetaandeel neemt weer af, de rek is eruit.

Verder komen er minder verkooppunten, maar de winkels worden groter of vervangen door horeca. Er komt nog steeds winkelruimte, qua metrage, bij, zoals ook in het het derde deel, van mijn boektrilogie ‘Stenen winkels winnen’ (‘Retail is mensenwerk’), is uitgelicht. Bij Strabo zagen wij in 2020 al dat veel Nederlanders de aankopen uitstelden totdat de winkels weer open gingen.

Een gezonde leegstand is 4 à 5%. Tijdens het coronabeleid was er landelijk sprake van 8 à 9%. Maar nu is gezakt naar 5,4% (in 2023). Er is nu 40,3 miljoen vierkante meter gevuld, meer dan ooit. De leegstand stijgt nu in 2024 weer licht naar 5,5% omdat de totale voorraad door nieuwbouw weer een beetje stijgt.

Het herstel gaat niet overal even snel. De Kalverstraat had een leegstand van 1 à 2%. Tijdens het covidbeleid liep dat op naar 10%, om nu op iets van 4% te zitten. Binnensteden herstellen, maar echter niet zo snel als elders. Dat zie je ook in andere steden. Dat heeft alles te maken met de dreiging van emissieloze zones en het schadelijke parkeerbeleid. Bij andere winkelcentra kun je vaak goedkoop of gratis parkeren, terwijl dat in binnensteden geld kost. In Den Haag is dat echt een probleem, dat loopt op in sommige winkelstraten naar 50 euro, ook als je maar twee minuten staat. Die zien winkelend publiek naar de Mall of the Netherlands verdwijnen. Voor het Gelderlandplein – 1,5 tot 2,5 uur gratis parkeren – staan de winkeliers in de rij. Als dat twee keer zo groot was, zou het óók worden gevuld. In binnensteden komt 38 procent met de auto en dat is goed voor 55 procent van de omzet. Dat moet je faciliteren.

De echte problemen zitten in de 7% van de gemeenten waar meer dan 10% winkelvloeroppervlakte leegstaat. Dan moet je denken aan Geleen en Den Helder. Daar moet je winkelvastgoed transformeren naar woonruimte, of gemengd gebruik. Maar dat is zeker niet overal een remedie. Waarom zou je winkels transformeren als er geen algeheel probleem is?

Sommige winkelcentra doen het geweldig. De betere wijk- en stadsdeelcentra zijn de echte winnaars. Zoals het planmatig ontwikkelde Hoofddorp. Eigenaar Wereldhave doet daar tevens een health cluster bij en een sportschool. Hoe meer functies, hoe beter. Zonder dat dit overigens veel ten koste gaat van winkelmeters. Wij hebben uitgerekend dat daarmee de omzet van de winkels wordt verhoogd".

Ook met: Cees-Jan Pen, Jeroen van Dijken, Michiel Boonen MSc MSRE MRICS en Friso de Zeeuw.

Deel deze pagina

In de media

Meer berichten