Winkelen is gezond
Rua Santa Catarina, Porto, Portugal, mei 2024, eigen foto
Winkelen is gezond
In de discussie over het veranderend winkelgedrag blijft één aspect vaak structureel onderbelicht. Namelijk dat van de volksgezondheid. Winkelen, het échte winkelen, is gezond. Ja, dat gesjok van winkel naar winkel, het paraderen in de winkelstraat met je winkeltasje en het ‘kappen en draaien’ van het lijf bij het passen van kleren is goed voor u. Wij durven de stelling aan dat winkelen een grote bijdrage levert aan de gezondheid en dat webwinkelen zwaar ongezond is.
(*) Door Jeroen Verwaaijen en Hans van Tellingen
Zitten het nieuwe roken, winkelen is bewegen
Want is ‘zitten’ niet het nieuwe roken? Thuis op de bank je boodschapjes doen is funest. Zitten helpt niet tegen obesitas, diabetes of aderverkalking namelijk. Sterker nog: deze ziekten worden juist getriggerd door het thuiswinkelen.
Het is beter en gezonder om lopend of fietsend naar de supermarkt te gaan. Of te winkelen in de binnenstad. Eenmaal aangekomen wordt er rondgelopen, worden de boodschappen in de kar gelegd en worden de gekochte producten naar huis gebracht. Of, aangekomen in de binnenstad bijvoorbeeld, wordt er kleding gepast in een fors aantal winkels en met de tas in de hand wordt de weg in de winkelstaat vervolgd. Deze activiteiten zijn goed voor (meer dan) de helft van de dagelijkse portie lichaamsbeweging. Zo is een middag winkelen in de binnenstad meestal al goed voor zo’n 5.000 tot 6.000 stappen. Dan zit je al op de helft van de gewenste 10.000 stappen per dag, maar het is meer dan genoeg voor de gemiddelde Nederlander. En dat geldt zélfs als u met de auto naar het winkelgebied komt: na het parkeren wordt er flink gewandeld.
Winkelen betekent mensen ontmoeten
Menselijk contact is van ongelofelijk belang. Het voorziet in een van onze primaire behoeften. Eenzaamheid is een serieuze bedreiging voor onze volksgezondheid. Mensen met een goed sociaal netwerk blijven langer gezond en leven langer. De mens heeft nu eenmaal een grote behoefte aan menselijk contact. Een bezoek aan een winkel. Een praatje met een ondernemer. Een glimlach van het kassapersoneel. Dit helpt alleemaal in de strijd tegen eenzaamheid, die altijd op de loer ligt.
Jongeren worden mensschuw
Het lijkt alsof er groeiende groep ‘mensschuwen’ ontstaat. Met name jongeren hebben hier last van.
Men belt minder, praat minder met echte mensen en men heeft alleen nog ‘contact’ via de sociale media. Als je niet getraind wordt in menselijk contact, wordt de vermijdingsdrang steeds groter. Daarbij hebben de jaren van het coronabeleid ook niet bijgedragen aan de ontmoetingsfunctie. Winkelen zorgt er in ieder geval voor dat je contact moet maken en dat er gecommuniceerd wordt. Gedragspsychologen zouden wat ons betreft daarom winkelen als een therapeutisch middel moeten gaan inzetten.
Online zoekgedrag verkrampt
Het is altijd grappig om de reclames van webretailers te zien waarin moeder en dochter ‘gezellig’ op de bank aan het shoppen zijn. En dat terwijl online shoppen juist in veel gevallen leidt tot stress en verkramping. Er is allereerst sprake van keuzestress. Omdat het aanbod zo gigantisch is en men twijfelt over de goede prijs, de maat, de kleur, et cetera. Daarbij heeft al dat intensief turen op dat kleine schermpje vaak geleid tot een verkrampte houding, tot spier-, nek- en rugklachten, tot uitgeblustheid en tot een negatief zelfbeeld. “Wat heb ik nu het afgelopen uur in vredesnaam zitten doen?” Online shoppen maakt mensen vaak doodongelukkig.
Postbus 51 bestaat niet, maar wij willen hier pleiten voor een landelijke (SIRE?-)campagne met de slogan: “Shop jezelf fit!” En dan gesteund vanuit het ministerie van VWS. Met een speciale ‘boodschappenstappenteller’. Met speciale ‘beweeg-supermarkten’ met een dubbele hoeveelheid gangpaden, waardoor je nóg meer meters kan maken. Het fysieke winkelwagentje gaat voorop in de strijd voor onze fysieke en geestelijke gezondheid. Retail is mensenwerk. Je ontmoet elkaar. En je beweegt wat af. ‘Win-win’. Voor iedereen: de retailer, het winkelgebied, de binnenstad en de samenleving als geheel.
_______
*) Hans van Tellingen is algemeen directeur en 50%-eigenaar van winkel-/consumentengedragsonderzoeker Strabo bv. Dit blog vormt ook hoofdstuk 30 in zijn nieuwste boek ‘Retail Is Mensenwerk’, dat in november 2023 jl. is verschenen. Dit blog stond eerder ook op de site van SCN Today (Shopping Center News) op 1 november 2023.
*) Jeroen Verwaaijen is directeur onderzoek en 50%-eigenaar van Strabo bv.
Deel deze pagina
Nieuwste artikelen
Parkeerbeleid en emissievrije zones: De gevolgen voor Amersfoortse ondernemers
Bron: Amersfoort voor Vrijheid. "Parkeerbeleid en emissievrije…
Nederland is planologen-moe
Bron: Stadszaken.nl Mijn nieuwe column op Stadszaken.nl: "Nederland is overgereguleerd. Zeker als het gaat…
‘Place to buy' belangrijker dan 'place to be’
Bron: MarketingTribune Een binnenstad is een vitale…
In het nieuws
Betaald parkeren in geheel Amstelveen is slecht idee
Bron: Amstelveens Nieuwsblad ‘Betaald parkeren in geheel Amstelveen…
Hoe kunnen al die kappers rondkomen? ‘Dat het niet deugt, merk je waarschijnlijk wel aan de prijs’
Bron: AD Interview met het Algemeen Dagblad. "Het is tegenwoordig een eitje om een…
De stenen winkel staat als een huis
Bron: HP/De Tijd Groot interview gehad met HP/De Tijd…